De voorbereiding

6 mei 2014 - Ten Boer, Nederland

De vertrekdatum van onze fietstocht is woensdag 14 mei a.s. en deze dag komt nu heel snel dichterbij.   Peter en ik zijn heel blij dat we de tocht nu gaan maken,  nadat we vorig jaar door een ernstige ziekte van echtgenote en moeder gedwongen waren alles af te moeten zeggen.

De voorbereidingen lopen min  of meer op z'n eind. Het aantal gemaakte zadeluren moet voldoende zijn om deze ca. 1150 km lange fietstocht te gaan maken. De bagage ligt grotendeels klaar om ingepakt te worden. Nog een paar kleinen dingen kopen. Dan begint het aftellen en worden we woensdagmorgen vroeg naar Arnhem gebracht.  Voor het laatst gezellig koffiedrinken met de dames en dan afscheid nemen voor een periode van 18 dagen.

Bij een voorbereiding behoort ook een planning. De geplande aankomstdatum is dinsdag 27 mei.
Vrijdagavond 30 mei vertrekken we om 18.30 uur met de nachttrein naar Amsterdam en daar komen we zaterdagochtend 31 mei omstreeks 10.00 uur aan. Hier zullen we herenigd worden met onze families.                                                                                                                                                                                             Het gemiddelde aantal te fietsen km's per dag is ca. 85.  Na ongeveer 750 km moeten we door het Fichtelgebergte en aansluitend door een geaccidenteerd terrein in Tsjechië. Vervolgens dalen we langzaam in drie dagen af naar Praag. In Praag verblijven we drie dagen of korter, al naar gelang of het gemiddelde van 85 km/dag is behaald.

Onze dank gaat uit naar Hetty en Erik Luppes die ons op basis van hun ervaring in 2013 adviezen hebben gegeven bij onze voorbereiding. Ook bedank ik mijn vriend Leo Bergenhenegouwen die reeds vorig jaar op diverse vlakken ons heeft ondersteund. Als laatste bedank ik  mijn neef Harry Draai, een ervaren lange afstandfietser, hij heeft zijn fietservaringen met ons gedeeld, ons van waardevolle adviezen heeft voorzien en heeft hij dit jaar voor de flyers heeft gezorgd.

Zoals bij iedereen bekend is, hebben wij vorig jaar aan deze fietstocht een sponsoractie verbonden. Met als doel zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij onder het motto:

"Kinderen mogen niet ziek zijn, maar moeten spelen."

De actie is in 2014 voortgezet en  inmiddels hebben ruim 165 deelnemers een donatie aan de notaris overgemaakt.

Over deelnemers wil ik graag nog iets speciaals aan u kwijt. Vorige week was ik bij een Cash & Carry om iets specials te kopen voor de fietstocht. Vriendelijk werd ik te woord gestaan door een medewerker. Ik vertelde hem waarvoor ik het artikel nodig had en vertelde hem ook over onze actie voor KiKa. De man trok spontaan zijn portemonnee en gaf mijn cash enige euro's. Ik was bijzonder verrast door deze spontane actie. In één woord geweldig. Uiteraard heb ik hem gevraagd naar zijn mailadres en ik hoop dat hij op de hoogte wil blijven van onze belevenissen.

Tot zover deel 1 van onze voorbereiding.

Tot de volgende keer.

Jan Eltjo

1. Geke Grissen:
    6 mei 2014
    Ik wens jullie onwijs veel succes !!!
    Groet, Geke
  2. Catharina:
    6 mei 2014
    Heren, en dit na een moeilijke tijd. Heel geweldig en heel veel succes.
    Groetjes Catharina
  3. KiKa:
    8 mei 2014
    Beste Jan en Peter,

Wat gaat het goed met jullie actie! zoals aangegeven vinden we het zo een mooi initiatief. We hebben jullie reisblog ook vermeld op onze website bij jullie actie http://www.kika.nl/acties-voor-kika/vader-en-zoon-op-de-fiets-naar-praag/. Wij gaan jullie volgen hoor!

Bijna vertrekken nog een klein weekje. Spannend!
    Vast heel veel plezier en succes met deze mooie tocht.

En jullie en al jullie (toekomstige) sponsoren enorm bedankt. Mede dankzij deze steun zijn wij straks weer een stapje dichterbij ons uiteindelijke doel; kanker bij kinderen in de toekomst geen levensbedreigende ziekte meer te laten zijn.

Met vriendelijke groet,
    Stichting Kinderen Kankervrij
    Claire van 't Veen
  4. Erik:
    11 mei 2014
    Jan Eltjo en Peter,
    Heel veel succes met de laatste voorbereidingen. Woensdag eindelijk op weg! Fietsen, alles achter je laten en op weg naar een mooie stad. Maar jullie reis is natuurlijk al het doel. Iedere kilometer is waardevol. Prachtig initiatief, we volgen jullie en steunen het goede doel. Succes, veel plezier en geniet!
    Erik en Hetty Luppes
  5. Popko de Jonge:
    12 mei 2014
    Nogmaals heel veel succes en hopelijk is het weer beter dan de afgelopen dagen.
    Ik zie jou Jan Eltjo 6 juni weer op de tennisbaan in Paterswolde en gaat het tennis niet zo goed, we weten dan hoe dat komt.
  6. Willy hazekamp:
    heel veel succes
  7. Fam. Bellekom:
    13 mei 2014
    Vandaag nog inpakken en morgen het vertrek!!! Succes!!!!!
  8. Cheryl Heineman:
    13 mei 2014
    Heel veel succes met de allerlaatste voorbereidingen en natuurlijk vanaf morgen uber mega succes... Jullie kunnen het! =)
  9. Kea:
    14 mei 2014
    Hou je taai!
    Dat moet lukken, want dát zíjn jullie!!
  10. Suzanne:
    14 mei 2014
    We denken aan jullie!!!
    Heel veel succes en groetjes van je alle EMérs :)