Van Peter, 3 toevoegingen voor 3 dagen!

21 mei 2014 - Coburg, Duitsland

1. De Paden: uiteraard van smal naar breed en dat gaat dan wel van 20 cm tot wel 3 meter!. Heuveltjes ontkomen we niet aan, klimmen is al bijna onze favoriet. En dan natuurlijk de afdalingen, die maken de gemiddelden per uur weer goed! Ons geliefde asfalt gaat soms plotseling over in een met veel kuilen gevuld pad van klei, een potentieel om eens last van de billen te krijgen! Ook gravels, kiezels, stenen en keien passeren in rap tempo de revue. Dan hebben we nog de modderpaden; altijd goed voor een slippertje! We kunnen dan aan het einde van het pad met stokjes de rommel tussen de band en het spatbord weg peuteren. Het houd ons lekker bezig. Stukjes over de provinciale wegen(heerlijk asfalt!), door dorpjes met smalle wegen, over "kinderkopjes" en met korte heftige klimmetjes langs hekken, heggetjes, tuinen, parken, kerken en andere bezienswaardigheden om ons vervolgens weer eens op een bospad te storten. Bukkend voor laaghangende takken en uitwijkend voor de onontkomelijke kuilen(die middels een verkeersbord keurig bij het begin van zo'n pad staan aangegeven), banen we ons een weg langs de ons tegemoet komende "mede-fietsers" die we overigens gewoon in het Gronings kunnen groeten: "moi"
  2. Het landschap: over het algemeen rijden we door de dalen van rivieren, onze favoriet Der Lippe, hebben we helaas al enige dagen geleden achter moeten laten. De Werra, De Weser en andere snelstromende watertjes blijven ons tegemoet stromen. De komende dagen gaan we ons verheugen op de Main! Het groene landschap blijft ons verbazen. We fietsen van een woud in een weiland, soms letterlijk tussen de koeien, en dan weer in een inspiratieloos en eindeloos stuk door de akkers. Gelukkig fluiten de vogels ons door de route en zien we soms een roofvogel aanvallen naar beneden. Kerkjes, klooster, ruïnes, badhuizen, vakwerkhuizen en oude pensionnetjes zijn slechts enkele voorbeelden van het moois waar we niet aan kunnen ontkomen. Voor foto's nemen we dan ook bijna altijd de tijd!
  3. Snelheden: uiteraard zeer afhankelijk van het stijgen, dalen, ondergrond, ritme, zin, tijdstip op de dag of noem maar op. Maar toch hierbij wat indicaties:
  • asfalt 1% stijgen: 28 km/uur
  • bergpad dalend: 24 km/uur
  • weiland glooiend: 21 km/uur
  • rotspad licht stijgend: 16 km/uur
  • asfalt sterk dalend: tot wel 45 km/uur
  • 10% klimmen: inmiddels 7,8 km/uur
  • lang stuk van 10%: 4,4 km/uur (lopend!)

1. Katinka fennema:
    22 mei 2014
    Jullie beschrijvingen worden steeds romantischer!! Goed teken en leuk om zo'n gevarieerd beeld van de tocht te krijgen. ik sta zelf op het punt naar Slovenie te gaan, zonder computer in welke vorm dan ook..heerlijk rustig. dus voorlopig geen reactie van mij, ik lees de rest als ik weer thuis ben. Keep the force, ik bewonder jullie zeer!
    groet katinka (katty) Fennema
  2. Piet en Janny:
    22 mei 2014
    Je geeft een aardig beeld van het geheel!
    We zien jullie al op alle ondergronden.
    Rijdt een van de twee altijd voorop?
    Blijven jullie bij elkaar tijdens de klim, of nemen jullie die ieder in eigen tempo? Ons beeld wordt dan nog wat concreter.
    Heel veel plezier en succes verder toegewenst.
    Piet en Janny