Dag 13, 26 mei 2014

27 mei 2014 - Praag, Tsjechië

Vanochtend werd de blauwe trui drager wakker met een onwillige rugspier aan de linkerkant, waar ook de gekneusde ribben zitten. De oorzaak is waarschijnlijk een verkeerde slaaphouding en/of overbelasting om de ribbenkast te ontzien tijdens het fietsen.Zoals gebruikelijk weer vroeg wakker en dus ook maar weer zo vroeg mogelijk weg. Het huis van de Nederlander in Plzen was overigens prachtig en we voelden ons  er direct thuis. Nogmaals, dank voor deze geweldige gastvrijheid! Enfin we maakten ons gereed voor vertrek. Eerst terug naar het centrum van Plzen en toen begon de ellende. Wegomleggingen, bordjes die niet meer te vinden zijn, aardige en behulpzame mensen die je soms van het kastje naar de muur sturen. Eindelijk.... na 2 uur waren we Plzen uit. Het begon daarna een beetje op het rijden in Duitsland te lijken. Het fietsen met een pijnlijke ribbenkast en een onwillige rugspier viel niet mee. Maar....je wilt door, nog slechts 90 km en dan is Praag bereikt. Ja, en dan slaat op de 13e dag het noodlot toe, weer bij die ouwe (of der Alte) zoals Peter dat fijntjes kan opmerken. Op een modderig fietspad langs een meer rijdt Peter rechts en Jan Eltjo in het midden. Ja hoor, Peter kijkt achterom en ziet de ouwe over het stuur vliegen, 5 meter naar beneden in een steile wal. Nog 5 meter verder en hij had in het meer gelegen. Gelukkig niet nat geworden maar wel weer de nodige arm- en beenbeschadigingen opgelopen, en weer krijgen die ribbenkast en die onwillige rugspier een klap te verdragen.
Dan moet je, hoe moeilijk dat ook is, een rationeel besluit nemen. En dat is, naar de eerstvolgende plaats rijden waar vandaan de trein rechtstreeks naar Praag rijdt. Ipv dinsdag 14.00 uur waren we nu op die vervelende 13e dag om 14.00 uur al in Praag. Vanaf het station direct door gegaan naar het Oude Stadsplein waar we door een agent op de foto zijn gezet met de KiKa-vlag tussen ons in.

Daarna naar het huis van onze vrienden gebracht door de dochter, die arts is. Zij heeft Jan Eltjo onderzocht en afhankelijk van hoe het morgen is, wordt er eventueel een bezoek gebracht aan het ziekenhuis. Eerder terug naar huis was nu een hele duidelijke wens, maar helaas het kan niet. Er is geen plaats meer voor 2 fietsen en dus gaan we gewoon vrijdagavond weer terug naar Nederland.

Het spijt ons heel erg dat we deze laatste 90 km niet hebben kunnen afmaken op de manier zoals we dat wilden doen. Maar....gezondheid gaat boven alles!

Groeten van JE&P

1. Marlous ten Kate:
    Lieve pap en Peter,
    Weet je, voor mij maakt het niet uit, dat jullie die laatste 90 km niet hebben kunnen fietsen. Jullie hebben een prachtige prestatie neer gezet. Ik ben onwijs trots maar ook een beetje verdrietig. Het begroot me zo pap, dat jij nu voor de 2e keer bent gevallen. Jeetje, heb ik me al die tijd druk gemaakt om mijn broer, ben jij nu degene die me bezig houdt. We hebben elkaar net gesproken en zijn weer een beetje van de schrik bekomen. Voor nu: Geniet, rust uit, slaap bij en kom lekker weer naar huis as vrijdag! wij verheugen ons erop!
    Dikke kus van mijX
  2. Thea Venema:
    26 mei 2014
    Mijn hoed had ik reeds voor jullie KANJERS afgenomen een dikke zoen volgt later en de 90 km krijg je van mij in contanten.
    Nogmaals CHAPEAU !!!!
  3. Ytje:
    26 mei 2014
    Een heeeeeeele diepe buiging voor jullie allebei!! Wat een super prestatie!! Goed gedaan. Pas goed op elkaar, en ik hoop dat de schade van de val meevalt. Groeten, Ytje
  4. Erik:
    26 mei 2014
    Wat jammer, maar wat een moedig en verstandig besluit. Gezondheid gaat boven alles. We hopen dat jullie toch nog kunnen gaan genieten van Praag, prachtige stad. Maar kijk vooral met een goed gevoel en trots terug op jullie reis! Jullie hebben het niet voor niets gedaan!
    Gefeliciteerd.

Erik en Hetty Luppes
  5. Wim Groeneveld:
    26 mei 2014
    Petje af, en wat is nu 90 km in een mensenleven?
    Groeten.
  6. Willy hazekamp:
    26 mei 2014
    Diep respect voor jullie top prestatie , wat een toppers. een goede reis terug. gr willy
  7. Lex:
    Mannen,
    Ondanks de pech blijft het een hele prestatie. En het doel: met de kika-vlag op het plein in Praag is verwezenlijkt.wijzeggen toch "chapeau "voor alle kilometers die jullie wel gedraaid hebben en alle doorgestane ontberingen.Wij zullen jullie dagelijkse verslag missen. Hetas een soort verslaving. :Eerst het verslag lezen en dan lekker slapen in onze caravan. Wel thuis en tot ziens in juli op de tennisbaan .lex en erna
  8. Ali en Hans Schraa:
    Een geweldige prestatie.
  9. Edwin:
    27 mei 2014
    Onwijs goeie prestatie hoor Peter en "Ouwe" :-).
    Ik hoop dat het goed gaat na die lelijke val. Jullie mogen trots zijn op jullie prestatie hoor.
    Kom heel en gezond weer terug. Ik hoor dan van Peter wel de verdere ervaringen.
  10. Sandra Runsink:
    27 mei 2014
    Geweldig jullie hebben het gehaald! Het was erg leuk om jullie reisverslag te lezen, wat wordt het volgende avontuur?
  11. Tiny Draai:
    27 mei 2014
    Heel verstandig ik heb geen pet maar zou hem zeker afdoen voor jullie. Wat een prestatie!!!!!!!!!!! Jan Eltjo ik hoop dat de verwondingen meevallen zodat jullie toch nog van die mooie stad kunnen genieten. Beterschap :-)
  12. Kea:
    27 mei 2014
    Halleluja, jullie zijn er!
    Een kniesoor die het over 90 km heeft!
    Enne... Zo mogelijk gezond weer terug!
  13. Jacob Kloosterman:
    27 mei 2014
    Wat een pech om voor de 2e keer te vallen als het lijf al zo protesteert. Ik hoop dat het alleen builen en schrammen zijn. Kneuzen van ribben voel je nog heel lang. Vooral niet lachen, niezen of hoesten is mijn ervaring. Dat jullie nu in Praag zijn is een prestatie van jewelste. Ik doe het je niet na. Ik hoop dat jullie lekker uitgerust vrijdag op de trein stappen en wens je een goede terugreis toe.
    Jacob en Wennie
  14. Jan van Bruggen:
    27 mei 2014
    Ik kan me je teleurstelling voorstellen, maar dit is wel het verstandigst en evengoed een prestatie om u tegen te zeggen.
    Wat mij betreft: missie geslaagd!
    Ik hoop, dat de tijd in Praag nog wat herstel brengt en kom heelhuids thuis.
    Jan van Bruggen
  15. Ans van Bruggen:
    27 mei 2014
    Ik kan mij het zo voorstellen, dat jullie teleurgesteld zijn, maar het had ook anders kunnen aflopen moet je maar denken..
    Nu even van andere dingen genieten en over een paar dagen zijn jullie weer thuis. En ik heb mijn buurman terug!!(ha ha)
    En dan weer het gras maaien en ......... Ria weer naast je.
    Verder Chapeau mannen!!!!!
  16. Gerrit P.Draai:
    27 mei 2014
    Ik kan me voorstellen dat jullie balen dat de laatste kilometers naar Praag niet op de fiets zijn afgelegd maar met de trein.
    Van de andere kant kun je ook zeggen kijk eens hoeveel kilometer we wel op de fiets hebben afgelegd.En dat is toch niet mis.Ik heb wel een pet ( cap ) en neem hem diep voor jullie af.En de gezondheid gaat voor toch?
    Ik heb diep respect voor jullie allebij.
    Geniet nog lekker van de dagen in Praag en dan vrijdag gauw noar hoes noar de wichter.Bedankt voor de mooie reisverslagen.Groetjes,
    Gerrit P.
  17. Hans Müller:
    27 mei 2014
    Voor mij zijn jullie toppers. Chapeau af! Zoals al geschreven: gezondheid gaat boven alles. Goed en verstandig besluit om de laatste 90 km niet te fietsen.
    Zal jullie dagelijkse verslag gaan missen. Nu uitrusten, herstellen en nagenieten.
  18. Popko de Jonge:
    27 mei 2014
    Wat een pech, maar verstandig dat jullie de trein hebben genomen om de laatste 90 km te overbruggen.
    Is J.E. nog naar het ziekenhuis geweest voor nader onderzoek?
    Wat zal het vrijdag feest zijn als jullie terug gaan naar Ten Boer en ongetwijfeld feestelijk worden ingehaald.
  19. Gerda Van Ramshorst:
    27 mei 2014
    Jammer van de tegenslag. Geweldig dat jullie het toch volbrachten.

Voorspoedig en snel herstel gewenst, en ook sterkte.
    Hartelijke groeten
  20. Fam. Bellekom:
    27 mei 2014
    Jullie hebben toch een geweldige prestatie neergezet!!! Geniet van deze dagen in Praag, misschien een massage!!!
  21. Coco en Theo:
    Dag Jan Eltjo en Peter,
    Nog even een reactie op dit bericht.
    Wat een domme domme pech met bijna de eindstreep in zicht maar wat is 90 km nu helemaal in vergelijking met wat jullie reeds afgelegd hebben. Jan Eltjo je bent er gelukkig redelijk goed afgekomen na je valpartijen en dat is het voornaamste. Verder hebben jullie het prima gedaan. Vlag uit!!!!
    Nu maar bijkomen en rustig aan naar huis over een paar dagen.
    Nog fijne dagen in Praag.
    Groeten van Theo en Coco
  22. Jan en Marjan:
    28 mei 2014
    Respect en gefeliciteerd. Dat geld voor beide mannen.

Nu "dolletjes" maken lijkt mij ongepast maar het jeukte toch even....
    later dan maar.

Snel herstellen en blijf gezond, Jan en Marjan